MARIN (Maritime Research Institute Netherlands) is één van de grootste instituten ter wereld voor onderzoek naar hydrodynamica en maritieme technologie door middel van simulaties, modeltesten, ware-groottemetingen en training. MARIN richt zich op de scheepsbouw, scheepvaart, offshore-industrie en overheden. Hun belangrijkste klanten zijn werven en reders, ontwerp- en classificatiebureaus, producenten in de olie- en LNG-industrie en de marine. Bij MARIN hadden ze een uitdagende vraag over vlamdetectie.
Schaalmodellen
Om te onderzoeken hoe een schip zich zal gedragen onder verschillende omstandigheden, bouwt MARIN op basis van de ontwerptekening een schaalmodel. Deze schaalmodellen komen tot stand doordat een peperdure machine ze min of meer uit een blok hout freest. De vraag van ons contactpersoon bij MARIN had betrekking op het frezen met deze machine: “Stel dat de beitel breekt en het proces op één punt blijft hangen. Dan kan door de wrijving het hout oververhit raken wat brandgevaar oplevert en de machine kan ruïneren. Met alle gevolgen en hoge kosten van dien.” Omdat de machines van MARIN ook ’s nachts onbemand frezen was het bedrijf op zoek naar een vlamdetector die op tijd een waarschuwingssignaal afgeeft, zodat er een adequate actie kan volgen.
MARIN: "Wij hebben verstand van boten, niet van vlamdetectoren.”
Proefbrandje
Men had bij MARIN al testen gedaan met andere merken vlamdetectoren en was erachter gekomen dat deze vlamdetector de vlam niet goed detecteerde. Dit konden wij beamen, want houtbrand heeft een andere bandbreedte dan de vlammen waarvoor deze vlamdetectoren normaal gesproken worden gebruikt. Wij gingen polshoogte nemen. MARIN stookte een proefbrandje en zag dat ook de vlamdetector uit ons assortiment in eerste instantie, de brand niet goed detecteerde. We besloten het instrument op een andere gevoeligheid in te stellen, namelijk op 100%. Dit had tot gevolg dat de brand goed gedetecteerd werd.
Testen
Wij gaven bij MARIN aan dat wanneer men over zou gaan tot bestelling, Hitma uiteraard tijdens een installatieadvies en uitleg over de werking en aansluiting van de vlamdetectoren zou geven. En natuurlijk kon MARIN ons altijd bellen als er tijdens de testperiode vragen waren.
Opgelucht
Onze contactpersoon bij MARIN was opgelucht. Hij had ook andere detectoren getest, maar daarbij kreeg hij geen uitleg over de werking. “Ik durfde er niet blindelings op te vertrouwen dat ze juist waren ingesteld en dat ze in een noodsituatie hun werk zouden doen. Tja,” voegde onze contactpersoon eraan toe “wij hebben verstand van boten, niet van vlamdetectoren.” En zo is het. Laat het instellen van die vlamdetectoren maar aan ons over. We zijn blij dat we onze contactpersoon konden geruststellen. Uit de testen bleek dat de door ons geselecteerde vlamdetectors zeker geschikt zijn voor deze toepassing. Bij MARIN kunnen ze met een gerust hart hun kostbare freesmachine aanzetten.